INTRO
Jeśli obudzicie mnie nad ranem w sobotę i zapytacie, gdzie dzisiaj jedziemy, to od razu odpowiem, że tylko do Lidla, do Lidla. A jeśli zaproponujecie jednak Biedronkę lub Aldiego, to nadal będę argumentował za Lidlem, bo promocje tam, parking ram pam-pam-pam. Kiedy art director dostarczy mi KV_v17_final.jpg pięć minut przed prezentacją przetargową, zaśpiewam mu jesteś jak gwiazda, mi tak lśnisz na niebie mym, chcę powiedzieć Ci: Merci, że jesteś tu. Gdy zagraniczny turysta zaczepi mnie na rynku i spyta „where is the monopoly shop?”, to na jednym wdechu wyrecytuję, że do the Lewiatan just one step, just one and only step, and no more. Kiedy moja dziewczyna po powrocie do domu zapyta, czemu nie przygotowałem kolacji pomimo zdalnej pracy, odpowiem bez wahania, że miałem ci ja pieczeń, lecz ją zmarnowałem.
SKIT
Te wszystkie piosenki są wpisane w moje DNA tak samo mocno, jak fakapy w ASAP-y, jak Tusk w deutschland i jak wodór w H2O. A jak już jesteśmy przy H2O, to jeżeli ciało człowieka faktycznie składa się w 70% z wody, to pozostałe 30% w przeciętnym polskim ciele musi być wypełnione piosenkami z reklam, które w 2021 zaskakująco skutecznie gasiły moje kreatywne pragnienie. No nic… Zróbcie głośniej, a ja pokażę Wam, co grało w marketingu. Zapraszam na wycieczkę po ścieżce dźwiękowej reklam z minionego roku.
CZEMU KRZYŚ TAK WYJE W KSIĘŻYCOWĄ NOC?
2021 pozostawił po sobie wiele trendów, którym z pewnością warto bliżej się przyjrzeć. Jednak tym razem chciałbym się skupić wyłącznie na muzycznej odsłonie kampanii marketingowych, które były przebojami tamtego roku.
Zostałem pozytywnie zaskoczony odgrywaniem dawnych szlagierów, które w nowej odsłonie zyskały nieoczekiwanie drugie życie i posłużyły do promocji różnym markom i produktom.
Na początku roku telewizja BBC Earth postanowiła odświeżyć postkolonialny utwór „Kolorowy wiatr”. I choć nadal nie wiem, czemu wilk tak wyje w księżycową noc, to niezmiennie pozostaję wielkim fanem tekstu piosenki – to wartościowy i wyjątkowo mądry przekaz, który okazał się również ponadczasowy. Piękne zdjęcia z „Planety doskonałej”, wokal Krzysztofa Zalewskiego, muzyka Smolika oraz proste, ale efektowne maskowanie typografii robią wrażenie, a sama piosenka – wpada w ucho i zachęca do obejrzenie promowanej serii przyrodniczej.
WSZYSTKO MI MÓWI, ŻE MNIE KTOŚ KUPOWAŁ
Kilka miesięcy później po piosenkę sięgnął również Tymbark, który wykorzystał swój przewodni motyw muzyczny z okazji 85-lecia istnienia marki. W ramach kampanii zaproszono topowych wokalistów, którzy we własnym charakterystycznym stylu powtórzyli za Skaldami, że wszystko im mówi, że ich ktoś pokochał. Ja na pewno pokochałem! Rojka, Sanah, Vito Bambino i Kwiat Jabłoni za wykonanie, a agencję za natywne wykorzystanie dawnego przeboju, a także sam mechanizm aktywacji, w ramach której każdy mógł w prosty sposób stworzyć teledysk z wybranymi artystami.
LUBELLA SPOKO
Zanim przejdę do kolejnej piosenki w marketingu, muszę zrobić muzyczną pauzę i cofnąć się o kilka nut do całkiem zabawnego 2012 roku. Roku, w którym wszyscy naigrywaliśmy się z żartu starożytnych Majów, wieszczących kolejny koniec świata, oraz śmialiśmy się (raczej przez łzy) ze stand-runu naszych piłkarzy. Jednak największym dowcipem tego okresu pozostawał wybór oficjalnej piosenki naszej reprezentacji. I o ile Koko Euro Spoko, wybrane SMS-owo przez widzów, nadal można rozpatrywać w kategoriach żartu polskiego społeczeństwa, o tyle zaangażowanie zespołu Jarzębina do reklamy Lubelli było już na serio. No… pół żartem, pół serio, bo piosenka Koko Jambo bazuje przecież na nostalgicznej kiczowatości, którą każdy z nas skrycie uwielbia. Teledysk od razu stał się viralem, a marka pochwaliła się pierwszym na rynku makaronem produkowanym z wykorzystaniem jaj pochodzących od kur z wolnego wybiegu. Humor, zabawna parafraza tekstu, świetna realizacja, naturalny buzz medialny i spójność koncepcji zamknięte w muzycznym teledysku zrobiły swoje.
OUTRO
Poza coverami i parafrazami dawnych hitów muzycznych w działaniach marketingowych, warto również wspomnieć o piosenkach autorskich. Wśród tych należy wymienić przede wszystkim przebój I Ciebie też, bardzo Męskiego Grania Żywca czy też utwór Cześć, jak się masz? stworzony na potrzeby kampanii Mastercard Polska. Piosenki te żyją poniekąd własnym życiem, trafiając na najwyższe miejsca radiowych list przebojów i stając się viralowym contentem, co tylko udowadnia sensowność inwestowania w aktywacje, których główną osią jest muzyka. Muzyka, która wpada w ucho, a wypada podrygującą nogą, gwiżdżącymi ustami, stukającym palcem czy wreszcie – dłonią sięgającą po makaron Lubelli.
BIS
Z kolei w minionym roku w 19 Południku pierwsze skrzypce odgrywały nagrody, nowo zatrudnieni artyści marketingu oraz kolejni klienci, których mogliśmy supportować.
Zgarnęliśmy bowiem nagrodę mediolańskiego A’ Design Award w kategorii Packaging Design za projekt dla Mazurro Coffee czy też wyróżnienie za design marki Exfluency w konkursie Kreatury. Oprócz tego poszerzyliśmy nasz zespół o nowe osoby zajmujące się strategią, copywritingiem, designem i new businessem. Zdaliśmy śpiewająco także kilka przetargów, które pozwoliły na obsługę kolejnych klientów.
Póki co nie schodzimy ze sceny, bo wierzymy, że i w tym roku zagramy koncertowo.
Autor: Maciek Bojda
Senior Creative w 19 Południku, z branżą reklamową związany od blisko dziesięciu lat, psychofan poprawnej interpunkcji, miłośnik zabawy słowem oraz kreatywnych koncepcji, które współtworzył między innymi dla mBanku, PZU, Lecha Premium, Dan Cake czy Taurona.